Образът на любовта и любимата в поезията на Пейо Яворов




Яворовата поезия е част от следосвобожденската литература, или по-точно от символизма.  С появата на символизма, което и е вторият етап от модернизма се загърбват темите, свързани с реализма. Тъй като Яворов е личност с множество лица, то и темите му са различни, обхващащи социална, политическа и любовна тематика. Като символист, поетът изразява индивидуалистичен бунт срещу битовизма и затвореността на народа. За творчеството му основна роля играе и самата му съдба. Първоначално, като интересуващ се от политика мъж, темите му обхващат повече политически, дори социални теми. Произведения като „Градушка” и „На нивата” обуславят и темите, свързани с българския фолклор. Като втори етап от творчеството му може да се приеме и идеята за раздвоеността, самотната душа, чието спасение може да е единствено любовта. Мимолетните му авантюри, Лора и Мина му дават куража и желанието да се впусне в любовната лирика.

Любовта изиграва основна роля в живота на поета, защото тя го вдъхновява, извисява и дори отнема живота му  -както душевно, след смъртта на Мина, така и физически, след самоубийството на Лора. Именно тези две жени са в основата на неговото творчество. В лицето на Лора той вижда детето, ангела, топлината, която той не успява да постигне с Лора. Любовта е спасението, чрез което Яворов иска да открие себе си, да се отърве от образа на самотник.

Това, което може да се каже за Яворов е раздвоение, дори противоположност. Раздвоен е между две цени – едната улегнала, образована, твърда, а другата – малка, наивна, нежна и ранима. Дуалистичният характер се среща и в самите му произведения. Сблъсъкът между добро и зло, между ангел и демон, между вяра и невяра – всичко това го обърква, прави изборът му труден. Ако съдим по творчеството му, определено Мина може да се приеме за основната му муза. Тук отново имаме противоречие – Мина е желание, блян, а Лора е действителност. В стихотворението „Ще бъдеш в бяло”, Яворов описва обекта на своите мечти като ангел, светица, защото тя е дематериализирана. „Ще бъдеш в бяло – с вейка от маслина/ и като ангел в бяло облекло”. Ангелът е недостижим, възвисен. Бялото облекло пък може да се приеме като символ на ново начало, в което да се наложи действителността. Сватбата, като мотив, може да се приеме, че е споменат и в произведението „Пръстен с опал”. За кого всъщност бленува лирическият герой?
„Кристално чиста, като висините сини,
намериха те спяща жаждащи мечти, -
в съня на твоите шестнадесет години
душа те възжела и похити.”

Мина е чиста, възвисена. Телесното тук не играе важна роля. Похотта и плътта са основни идеи, използвани в демоничната, погубващата любовна лирика. Яворов желае да продължи пътя си с Мина, иска да изгради нещо ново, в което да има място само за тях двамата.
„И нека съсипни се той окаже!
(Веднъж ли съм се спъвал в съсипни,
залутан из среднощни тъмнини?)
Аз бих намерил и тогава даже
обломки, от които да създам
нов свят за двама ни, и свят, и храм.”
Съсипните тук изразяват трудностите, през които лирическият герой се налага да мине, и то не веднъж. Но те не се явяват пречка за него, напротив. Мина е описана като „Вълшебница”, която вместо да му помага – мълчи.
„Душата ти вълшебница мълчи.
Душата ми се мъчи в глад и жажда,
но твоята душа се не обажда,
душата ти, дете и божество…
Мълчание в очите ти царува:
душата ти се може би срамува
за своето вълшебно тържество.”
Мълчание, тишина, тайнственост – това е „детето”, което лирическият герой така желае.
„Две хубави очи.
Душата на дете
в две хубави очи; - музика - лъчи. “
Очите й са свързани със светлината и музиката, образът на бляна на лирическия герой е възвисен чрез музиката, дори и увековечен.
Освен образа на красивата, чистата, духовна любов, Яворов познава и другата страна. Жената за него, от топлина, желание и ласка се превръща в падение, в нещо демонично. Религиозните мотиви се срещат в образа на ангела и демона, в образа на храма, светостта и истинността, искреността на чувствата. Тази любов има и друга страна, в която плътското преобладава, която погубва душата. Ангелът става „Чудовище”, „Проклятие”.
„Чудовище си ти, чудовищно дете
   на престъплението и позора,
   но дебном тебе са родили те,
   далеко и на сатана от взора:
   родили гнъс и срам! При твоя вид
   тях ужас ги превръща в камен зид.”
Демоничното нахлува в лирическия герой, но той е готов да мине и през ада, за да се докосне до плътта. Има момент, в който любовта се материализира. „Сенки” е преходен период на преминаване към физическо докосване.
Неразбирателството, различните светове, в които живеят – това е възможната причина за:
„Напрегнато ръце се към ръце протягат
и пак се не докосват! Искат и не могат...
И пак, един пред друг, един за друг стоят.”
В това произведение и Мина може да бъде видяна като недосегаемата мечта, ангелът, лишен от телесност. Погубващата любов е в лицето на Лора: „И ето аз ви думам: има ад и мъка -
и в мъката любов!”
Адът е демоничното проявление на любовта. Противоречие отново се наблюдава – мъка и любов.
В крайна сметка авторът прави своя избор. Той призовава: „ела и дъхай в моето лице/ ела и сгрей изстинало сърце.” Самотата му може би ще е споделена, запълнена. Блянът е призован, със своята святост и топлина да сгрее изстиналото сърце. Чрез повторението на подканата „ела”, лирическият герой изразява своята настойчивост, конкретност и решителност на действията.

Яворов, чрез лириката си променя мястото на жената. Тя става основен двигател, спасител на мъжката душа. Любовта е начин, чрез който Яворов би могъл да избяга от затвореността на душата си и да се впусне в света на мечтите, чиито възможности са безкрайни. Мъжкото в творбите му остава на заден план. На първо място изпъква жената, със своите „вълшебни” свойства, която се превъплъщава и в ангел, и в демон, в дете, във вълшебницата, дори в проклятие. Но тя е и тайнственост, скрита зад „Маска”, която авторът може би никога не успява да свали напълно.

Това са мои разсъждения, които не са съобразени с виждания на литературни критици!

0 коментара:

Публикуване на коментар